Overeenkomsten en verschillen met het curriculum digitale geletterdheid Voortgezet Onderwijs en Digicom Edu
Overeenkomsten
Verschillen
Integratie in het Curriculum
Hoe te gebruiken
- Maak keuzes welke onderwerpen passen bij het bestaande curriculum
- Maak keuzes of de onderwerpen geïntegreerd moeten worden in bestaande of nieuwe modules
- Maak keuzes over de contextualisering
- Stel prestatieindicatoren vast op niveau en context
- Kies of de prestatieindicatoren deel uit maken van de formatieve of summatieve toetsing
- Maak keuzes over de impact van AI op de summatieve toetsing
Leerlijn generatieve AI en Digitale Geletterdheid onderwerpen
Doelen bij de leerlijn generatieve AI en Digitale Geletterdheid
- Begrip van basisprincipes en technologieën van AI
- Basiskennis generatieve AI: Deelnemers tonen aan dat ze de fundamentele concepten en principes van generatieve AI begrijpen, zoals neurale netwerken en deep learning.
- Privacy en veiligheid: Deelnemers kunnen de belangrijkste uitdagingen en oplossingen met betrekking tot privacy en veiligheid in AI beschrijven, en hoe deze van invloed zijn op de toepassing van generatieve AI.
- Ontwikkelen van digitale vaardigheden en AI
- Prompting: Deelnemers demonstreren hun vermogen om effectieve prompts te ontwerpen en gebruiken in generatieve AI-systemen.
- Informatievaardigheden en AI: Deelnemers tonen aan dat ze relevante informatie kunnen vinden, evalueren, en toepassen in de context van AI.
- Toepassen van generatieve AI in vakspecifieke contexten
- Invloed op beroep en onderwijs: Deelnemers kunnen de impact van generatieve AI op hun vakgebied analyseren en voorspellen.
- Toepassing van AI voor Docent en Student: Deelnemers demonstreren hoe AI-technologie kan worden toegepast om zowel het leer- als het onderwijsproces te verbeteren.
- Leren met AI: Deelnemers tonen aan dat ze in staat zijn om AI te gebruiken als hulpmiddel voor zelfgestuurd leren en kennisconstructie.
- Begrip van ethiek, wetgeving en maatschappelijke impact van AI
- Ethische dilemma’s in AI: Deelnemers kunnen ethische dilemma’s in AI herkennen, analyseren, en verschillende standpunten hierover evalueren.
- Wetgeving en regelgeving voor AI: Deelnemers tonen kennis van de relevante wetgeving en regelgeving met betrekking tot AI en kunnen deze toepassen in specifieke contexten.
- Maatschappelijke impact van AI: Deelnemers kunnen de bredere maatschappelijke impact van AI analyseren, met inbegrip van economische, sociale, en culturele gevolgen.
- Duurzaamheid in AI: Deelnemers kunnen de milieueffecten van AI-technologieën beoordelen en bespreken strategieën voor duurzame AI.
- Kritisch omgaan met AI
- Analyseren van informatiebronnen: Deelnemers demonstreren hun vermogen om de betrouwbaarheid en relevantie van AI-gerelateerde informatiebronnen kritisch te evalueren.
- Beoordelen van AI-toepassingen: Deelnemers tonen aan dat ze in staat zijn om de effectiviteit en implicaties van specifieke AI-toepassingen kritisch te beoordelen.
- Kritisch bevragen van inhoud: Deelnemers kunnen kritische vragen stellen over de inhoud en resultaten van AI-systemen.
- Ontwikkelen van bewustzijn over bias en manipulatie: Deelnemers kunnen voorbeelden van bias en manipulatie in AI identificeren en strategieën ontwikkelen om hiermee om te gaan.
- Innovatie met Generatieve AI
- Toekomstperspectief AI: Deelnemers kunnen de mogelijke toekomstige ontwikkelingen in generatieve AI identificeren en hun implicaties voor specifieke vakgebieden bespreken.
- Creativiteit en AI: Deelnemers demonstreren hoe generatieve AI kan worden gebruikt om creatieve processen in hun vakgebied te verbeteren of aan te vullen.
- Toepassen visie en beleid
- Beleid en regelgeving: Deelnemers kunnen het beleid en de regelgeving met betrekking tot AI-toepassingen beschrijven en hun naleving aantonen.
- Toetsing en onderwijs: Deelnemers tonen aan dat ze generatieve AI op een effectieve en ethische manier kunnen gebruiken in hun onderwijs en bij toetsing.
Vergelijking van de drie curricula
Hieronder is een tabel waarin de verschillende aspecten van de drie curricula worden vergeleken: de leerlijn Digitale Geletterdheid voor het Voortgezet Onderwijs (VO), het DigiCom Edu raamwerk, en de leerlijn voor het Hoger Beroepsonderwijs (HBO) zoals gepresenteerd door TLC.
Aspecten |
Leerlijn Digitale Geletterdheid VO |
DigiCom Edu |
Leerlijn HBO (TLC) |
Basiskennis |
Basisbegrip van digitale technologieën, internetveiligheid |
Basiscompetenties in digitale technologieën en geletterdheid |
Begrip van fundamentele AI-concepten, inclusief neurale netwerken en deep learning |
Privacy en Veiligheid |
Introductie tot privacy en online veiligheid |
Beheer van persoonlijke gegevens, beveiligingsbewustzijn |
Beschrijving van uitdagingen en oplossingen met betrekking tot privacy en veiligheid in AI |
Digitale Vaardigheden |
Vaardigheden in het gebruik van digitale tools, internetnavigatie |
Ontwikkeling van digitale vaardigheden, ICT-gebruik |
Vaardigheden in het creëren van effectieve prompts en evalueren van informatiebronnen in AI-context |
Toepassing in Context |
Basisprincipes toepassen in dagelijkse activiteiten |
Toepassing van digitale vaardigheden in diverse educatieve contexten |
Toepassen van AI in vakspecifieke contexten en verbeteren van leer- en onderwijsprocessen |
Ethiek en Maatschappij |
Basis ethische overwegingen bij gebruik van technologie |
Ethische en sociale implicaties van digitale technologie |
Herkennen en analyseren van ethische dilemma's, wetgeving, en maatschappelijke impact van AI |
Kritisch Denken |
Kritisch gebruik van informatie en technologie |
Evaluatie van informatie, kritisch denken over digitale content |
Kritisch analyseren van AI-toepassingen, ontwikkelen van bewustzijn over bias en manipulatie |
Innovatie |
Stimuleren van creatief gebruik van digitale technologieën |
Innovatie en creatief gebruik van ICT in onderwijs |
Identificeren van toekomstige AI-ontwikkelingen, stimuleren van creativiteit met AI |
Institutionele Visie en Beleid |
Geen specifieke institutionele beleidsrichtlijnen |
Toepassen van nationaal en internationaal beleid in digitale educatie |
Toepassen van Saxion visie en beleid met betrekking tot AI-gebruik in onderwijs en toetsing |
Bronnen
- DigiCom Edu: "Digitaal Competent Framework." Verkregen van Digicom Edu
- Curriculum Digitale Geletterdheid Voortgezet Onderwijs: "Leerlijnen Digitale Geletterdheid." Verkregen van SLO Leerlijnen